Układ hamulcowy służy do zmniejszania prędkości samochodu, zatrzymywania go oraz unieruchamiania na postoju. Każdy samochód posiada dwa takie układy, działające niezależnie od siebie – jest to podyktowane względami bezpieczeństwa. Pierwszy, nazywamy zasadniczym; drugi jest nazywany popularnie „ręcznym”.
Wymiana klocków to nieodłączny element eksploatacji samochodu i każdy użytkownik się z nią zetknął. Najczęściej wymieniamy klocki, kiedy hamowaniu towarzyszy pisk. W takich wypadkach diagnoza mechanika może być tylko jedna: wymienić klocki hamulcowe. Zaliczamy je do typowych części eksploatacyjnych, toteż jest to naturalne, powstaje natomiast pytanie – dlaczego klocki wydają z siebie taki dźwięk?
Wysokie tony powstają, kiedy klocki i tarcze hamulcowe poddane są wzajemnemu tarciu i przez to powstaje też wibracja. Bardzo ważny jest tutaj jaki materiał cierny został wykorzystany przy produkcji klocków, bowiem im więcej energii przekazuje tarczy, tym głośniejszy dźwięk powstaje. Wpływ na aspekt akustyczny ma między innymi specyfika materiału ciernego bądź inne czynniki zewnętrzne, takie jak np. woda (za sprawą której rośnie tzw. współczynnik tarcia).
Ponadto, pisk może ulec pogorszeniu, kiedy okaże się, że posiadane elementy układów hamulcowego i zawieszenia, są niesprawne. Mowa tutaj chociażby o luzach w łożyskach, na zamocowaniach lub prowadzeniach klocków, czy tarczach hamulcowych o nierównomiernej grubości.
Należy pamiętać, że duży wpływ na klocki hamulcowe ma sam kierowca. Negatywnie na pisk wpływa jazda w korkach (ciągłe używanie hamulca, i co się z tym wiąże, gwałtowny wzrost temperatury klocków), jazda górzystym terenem (pokonywanie wzniesień) czy też dłuższe parkowanie, podczas którego dochodzi do utleniania się tarcz hamulcowych i absorbowania wilgoci przez klocki.
Kiedy już nasze klocki hamulcowe odmówią posłuszeństwa, przy wymianie wybierajmy renomowanych producentów, którzy oferują produkty wysokiej jakości. Do światowych liderów w produkcji komponentów układu hamulcowego zaliczamy m.in. ATE, TRW czy Textar. Wybierając ich produkty mamy pewność, że klocki hamulcowe spełnią nasze oczekiwania. Wspomniani producenci produkują części na tzw. pierwszy montaż dla wielu marek aut. Tak też jest w przypadku ATE, które dostarcza klocki hamulcowe do BMW.
Bardzo fajny artykuł. Polecam
fajny i przydatny