Silnik

Alternator – usterki

2 minuty czytania

Elektronika jest wszechobecna we wszystkich, obecnie produkowanych samochodach. Steruje on bądź współpracuje z wieloma elementami i układami. Nic więc dziwnego, że usterka alternatora od razu przekłada się na działanie całego samochodu.

W niektórych przypadkach awaria oznacza wymianę alternatora, ale nie zawsze. W tym artykule wskażemy także sposoby naprawy tego elementu. Podstawową funkcją alternatora jest generowanie prądu i ładowanie akumulatora. Z racji budowy i roli narażony jest na szereg usterek – zarówno mechanicznych, jak i elektrycznych.

Pierwszym sygnałem, informującym nas o usterce alternatora jest czerwona kontrolka na desce rozdzielczej. W przypadku sprawnej elektroniki, kontrolka ta powinna się świecić po uruchomieniu zapłonu, a po starcie silnika – zgasnąć. Jeśli jest inaczej, najprawdopodobniej występują jakieś problemy z układem ładowania. Aby to sprawdzić, pierwszym krokiem powinna być kontrola paska klinowego, bowiem to on przekazuje napęd z silnika do alternatora, a jeśli jest on zerwany bądź poluzowany – napięcie ładowania zanika bądź drastycznie spada.

Najpopularniejszą usterką alternatora wśród kierowców jest zużycie szczotek. Kiedyś, wymiana szczotek alternatora była czynnością wręcz banalną, jednak postęp technologiczny i coraz nowsze konstrukcje spowodowały, że nie jest to obecnie tak proste. Lepiej więc taki alternator oddać do serwisu, aby profesjonaliści zajęli się wymianą szczotek – kosztuje to zazwyczaj ok. kilkadziesiąt złotych.

Problematyczny czasem okazuje się także regulator napięcia, który jest odpowiedzialny za utrzymywanie stałego napięcia na poziomie 14,4 V. Jest to bardzo ważne, ponieważ zarówno zbyt wysokie, jak i zbyt niskie napięcie jest negatywne – za niskie oznacza problemy z uruchomieniem auta, zbyt wysokie negatywnie wpłynie na trwałość akumulatora.

Jeśli mowa o usterkach alternatora, nie sposób wspomnieć o… uszkodzeniu łożysk. Tego typu usterka objawia się hałaśliwą pracą silnika. Zazwyczaj można je łatwo wymienić we specjalistycznym serwisie, a koszty są stosunkowo niskie. Gorzej jeśli w naszym aucie pękła obudowa alternatora – wtedy istnieje ryzyko, że całkowicie się zniszczył.

Jeśli tak jest, musimy być przygotowani na znaczne uszczuplenie naszego portfela, bowiem koszt nowego alternatora w ASO oscyluje w granicach 1000 PLN. Rozsądne jest więc kupno nowego zamiennika, którego jakość będzie porównywalna z produktami z serwisu, a cena – znacznie niższa. Takie firmy jak Hella, Bosch, Valeo czy HC-Parts posiadają w swojej ofercie produkty, które śmiało można montować w swoim samochodzie.

Powiązane artykuły
Silnik

Jak działa sonda lambda w samochodzie i jak rozpoznać jej awarię?

2 minuty czytania
Sonda lambda umieszczana w samochodach jest to czujnik, który mierzy zawartość tlenu w spalinach. Wysyła ona sygnał do sterownika silnika, który z…
Silnik

Pasek klinowy. Czynniki wpływające na jego żywotność i funkcjonowanie

2 minuty czytania
Choć budowa i zasada działania paska klinowego są niewiarygodnie proste, bez wątpienia należy on do najważniejszych części silnika samochodowego. Początkowo jego rola…
Silnik

Przepustnica powietrza - co to jest? Jakie są objawy awarii? Jak ją samodzielnie wymienić?

2 minuty czytania
Ile osób wsiadając do samochodu zastanawia się nad tym, jak dokładnie działa silnik oraz jakie procesy muszą nastąpić, aby wprawić w ruch…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *