Poszczególne komponenty skrzyni biegów wykonują bardzo złożoną i skomplikowaną funkcję. Skrzynua biegów jest bowiem niezbędnym składnikiem niemal każdego pojazdu. Mimo tego, długie okresy między przeglądami i w większości przypadków prawidłowa praca powodują, że bardzo łatwo o niej zapomnieć. Właśnie dlatego też warto dla utrzymania prawidłowego stanu pracy skrzyni biegów wybrać prawidłowy produkt. Korzystanie z odpowiedniego, wysokiej jakości oleju nie przekładniowego zwiększa pewność i niezawodność pracy samochodu, a poza tym – obniża zużycie paliwa i rachunki za naprawę.
Dlaczego wymiana oleju przekładniowego często umyka naszej uwadze? Dzieje się tak, albowiem nawet w starszych samochodach przebiegi między wymianami są stosunkowo długie. Poza tym, w większości współcześnie produkowanych samochodów oleju w skrzyniach mechanicznych nie trzeba wymieniać podczas całego okresu eksploatacji. Tutaj należy zaznaczyć, że zgoła inaczej sprawa się ma z przekładniami automatycznymi. Można bowiem stwierdzić, że we wszystkich takich skrzyniach powinno się okresowo wymieniać olej. Częstotliwość bywa bardzo różna: od 40 do 120 tys. km.
Należy jednak okresowo sprawdzać poziom oleju, niezależnie od tego jaką mamy skrzynię. Najkorzystniej sprawdzać to w trakcie wymiany oleju w silniku, ponieważ w manualnych skrzyniach biegów poziom oleju można sprawdzić tylko, jeśli się wejdzie pod pojazd. Olej, jeśli ma poprawnym poziom, powinien sięgać korka wlewowego. Jak go znaleźć? Stosunkowo łatwo, ze względu na to, że spośród wielu śrub wyróżnia się wielkością (średnica około 15 – 20 mm). Z kolei w automatycznych skrzyniach biegów poziom oleju sprawdza się szabelką, bardzo podobną do tej, która służy do pomiaru poziomu oleju w silniku. W zależności od rodzaju silnika, w niektórych autach poziom oleju sprawdza się przy zimnej skrzyni, w innych przy nagrzanej, a w jeszcze innych przy pracującym silniku.
Oleje przekładniowe dzielimy ze względu na klasyfikację jakościową i lepkościową. Według klasyfikacji API oleje przekładniowe oznaczane są literami „GL” i cyfrą od 1 do 6. Olej może pracować w trudniejszych warunkach, im jest wyższa cyfra. Natomiast klasyfikacja lepkościowa mówi o tym, w jakich temperaturach olej może pracować. Współcześnie wykorzystuje się oleje wielosezonowe i w naszych warunkach atmosferycznych zaleca się 75W/90 lub 80W/90. Jednakże, są firmy, które nakazują wlewać do skrzyni biegów olej silnikowy. Wykazano bowiem, że pogorszenie zmiany biegów i/lub szybkie zużycie skrzyni może być spowodowane użyciem zbyt gęstego, rzadkiego lub innego rodzaju oleju.
Automatyczne przekładnie wymagają oleju typu ATF, który oprócz tego musi odpowiadać specyfikacjom i normom producenta pojazdu. Zastosowanie złego oleju będzie mieć opłakane skutki.