Wśród najważniejszych części w układzie zawieszenia, obok sprężyn, drążków skrętnych i wahaczy, zgodnie wymieniamy amortyzatory. To od nich zależą bowiem komfort i bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu. Właśnie dlatego warto bliżej przyjrzeć się kwestii amortyzatorów – ich rodzaju, marki czy eksploatacji.
Sporo ludzi wie, jak niezwykle istotne są amortyzatory nie tylko dla układu zawieszenia, ale również i dla całego samochodu. Wielu ekspertów z branży motoryzacyjnej zgodnie twierdzi, że istnieje tzw. trójkąt bezpieczeństwa – zestawienie trzech czynników, które mają największe znaczenie dla bezpiecznej i komfortowej eksploatacji każdego samochodu. Te trzy czynniki to po pierwsze opony, odpowiedzialne za kierowanie pojazdem, hamulce – za zatrzymywanie oraz właśnie amortyzatory, ponieważ odpowiadają za stabilizację jazdy. Niestety, część kierowców, choć jest świadoma zagrożenia wynikającego z niesprawnych opon i hamulców, to nierzadko bagatelizuje problemy z amortyzatorami.
Na rynku znajdują się dwa rodzaje amortyzatorów – gazowe i olejowe. Gwoli ścisłości należy powiedzieć, że amortyzatory stricte gazowe istnieją – jest to swego rodzaju skrót myślowy. Prawidłowa nazwa brzmi gazowo-olejowe, ze względu na to, ze olej od gazu rozdzielony jest dodatkowym, ruchomym tłokiem, co uniemożliwia proces pienienia się oleju. Podstawowymi zaletami amortyzatorów gazowych jest usztywnienie samochodu (są stosunkowo twarde), a ponadto zwiększona przyczepności kół. Poza tym, są też znacznie bardziej wytrzymałe i trwałe od olejowych. Amortyzatory olejowo-gazowe wykonuje się w dwóch technologiach, jako nisko- bądź wysokociśnieniowe. Im wyższe ciśnienie gazu, tym szybsza praca amortyzatora, dlatego często są polecane dla użytkowników z tendencjami do szybkiej, sportowej jazdy.
Co do amortyzatorów olejowych – ustępują one konkurencji technologicznie (są po prostu starsze), natomiast mają dwie, główne zalety – są tanie i bardziej komfortowe. Amortyzatory olejowe sprawiają, że zawieszenie staje się miększe, co może przypaść do gustu kierowcom preferującym spokojniejszą i wygodniejszą jazdę. Niestety, w trakcie intensywnej eksploatacji amortyzatorów olejowych na nierównościach, może dojść do spienienia się oleju. Zjawisko to objawia się systematyczną utratą skuteczności tłumienia drgań.
Kolejnym problemem, z którym zmaga się sporo kierowców, jest też kwestia doboru producenta amortyzatorów. Generalnie rzecz biorąc, największe uznanie wśród kierowców i fachowców mają takie marki jak KYB czy Monroe (w przypadku aut japońskich). Natomiast fani aut niemieckich, od lat doceniają przede wszystkim dwie marki – Febi Bilstein i Sachs.