Cewka zapłonowa to jeden z wielu elementów układu zapłonowego samochodu. Choć jej rola bywa niedoceniana, pełni szereg funkcji umożliwiających użytkownikowi sprawny i bezproblemowy zapłon. Jakie to funkcje? Jak działa cewka zapłonowa? Zapraszamy do zapoznania się z naszym krótkim tekstem.
Cewka zapłonowa o nic innego, a tzw. transformator impulsowy należący do bateryjnego układu zapłonowego jednostek spalinowych. Pierwotne uzwojenie transformatora ma zazwyczaj kilkadziesiąt zwojów, z kolei uzwojenie wtórne – kilka tysięcy zwojów.
Uzwojenie pierwotne jest cyklicznie rozłączane w określonych momentach pracy silnika, co jest sterowane przez przerywacz mechaniczny bądź elektroniczny. Gdy uzwojenie pierwotne jest rozłączane, następuje skok napięcia na uzwojeniu wtórnym i generowany jest pojedynczy impuls napięciowy. Efektem tego jest… iskra na świecy zapłonowej. Z tego powodu, silniki takie nazywane są w terminologii motoryzacyjnej silnikami o zapłonie iskrowym.
Cewka zapłonowa wykorzystuje prąd niskiego napięcia 12V, zamieniając je na prąd wysokiego napięcia – 15-20 tysięcy V. Część ta jest stosunkowo delikatnym elementem, wrażliwym na czynniki takie jak błędy w trakcie montażu czy wilgoć. Poza tym, może ona zepsuć się samoistnie, co nie oznacza, że nie bez naszej winy. Kierowcy bowiem bardzo często nie wymieniają regularnie świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia, co może okazać się brzemienne w skutkach.
Trzeba bowiem pamiętać, że przeciążenia i utrudnienia w przeskoku iskry na elektrodach świec zapłonowych powoduje też obciążenie cewki zapłonowej, a w perspektywie długoterminowej – do jej uszkodzenia. W większości aut, producenci montują pojedynczą cewkę zapłonową, natomiast w innych – jedna cewka jest przypisana do dwóch bądź jednego cylindra, ich ilość jest więc różna.
Należy pamiętać, że tylko wybór markowej cewki zapłonowej zapewni nam bezproblemową i długą eksploatację. Cewki do większości modeli samochodów znajdziemy w dobrze zaopatrzonych sklepach motoryzacyjnych.
1 Komentarz