O ile chłodnice wody są tematem popularnym wśród miłośników motoryzacji i można je dostać w praktycznie każdym sklepie motoryzacyjnym, to trochę inaczej jest w przypadku chłodnic oleju. Czym jest więc chłodnica oleju i jak jest zbudowana?
Chłodnice oleju służą do schładzania oleju i cieczy hydraulicznych. W praktyce więc, w samochodach wykorzystuje się je do chłodzenie oleju w jednostce napędowej, oleju napędowego (w przypadku aut z silnikiem wysokoprężnym), oleju skrzyni przekładniowej a także innych, takich jak płyn systemu wspomagania kierownicy, pomp i pozostałych zespołów hydraulicznych.
Gdzie stosuje się chłodnice oleju? Najczęściej możemy je spotkać we wszelakiego rodzaju pojazdach mechanicznych, takich jak samochody osobowe, ciężarowe, maszynach rolniczych czy innych ciężkich konstrukcjach o sporych gabarytach.
Chłodnice oleju podzielone są na dwa rodzaje, a mianowicie Shell i Bar & Plate. Te drugie spotkać można w ciężkich maszynach i mechanizmach przemysłowych, które pracują w bardzo ciężkich warunkach, na które składa się niezwykle wysoka temperatura i ogromne obciążenia mechaniczne.
Chłodnica oleju zamontowana jest zazwyczaj obok miski olejowej, a jej głównym zadaniem jest oczywiście obniżanie temperatury oleju. Z tego też powodu chłodnica oleju okazuje się bardzo istotna zwłaszcza w samochodach wyścigowych, rajdowych, gdzie silnik pracuje na wysokich obrotach a temperatura oleju jest wysoka. Chłodnica oleju zbudowana jest z cienkich, blaszanych rurek umiejscowionych pionowo lub poziomo, dokładnie tak jak jak chłodnica wody.
Częściami, które współpracują z chłodnicą oleju są wentylatory i pompy oleju, z tego też powodu dostępne są zarówno w zestawach, jak i oddzielnie. Najczęstszym materiałem, z jakiego zbudowane są chłodnice oleju, jest aluminium.
Niby same oczywiste rzeczy, ale fajnie, że ktoś to zebrał do kupy i wypisał.
z mojego doświadczenia wyikna że jeśli stare auto zaczyna brać olej to najlepiej jest się go pozbyć. nie warto remontować starego grata jak można mieć za cenę remontu trochę lepszego, nowszego np. z klima a czasami i nowszy model. Przykład? Laguna 1.8 1997 rok mojego kolegi zaczęła brać olej, zaczął jeździć po mechanikach, zrobił remont silnika kosztowało to razem 2500 zł. Trzeba było sprzedać to auto za 2000 zł a za 4500 zł kupić np. Fiata Marea Weekend 1,9 JTD 105KM teraz tego dużo z niemiec przywożą a JTD to bardzo fajny silnik i mniej pali niż benzyniaki (w końcu diesel).