O ile chłodnice wody są tematem popularnym wśród miłośników motoryzacji i można je dostać w praktycznie każdym sklepie motoryzacyjnym, to trochę inaczej jest w przypadku chłodnic oleju. Czym jest więc chłodnica oleju i jak jest zbudowana?
Gdzie stosuje się chłodnice oleju? Najczęściej możemy je spotkać we wszelakiego rodzaju pojazdach mechanicznych, takich jak samochody osobowe, ciężarowe, maszynach rolniczych czy innych ciężkich konstrukcjach o sporych gabarytach.
Chłodnice oleju podzielone są na dwa rodzaje, a mianowicie Shell i Bar & Plate. Te drugie spotkać można w ciężkich maszynach i mechanizmach przemysłowych, które pracują w bardzo ciężkich warunkach, na które składa się niezwykle wysoka temperatura i ogromne obciążenia mechaniczne.
Chłodnica oleju zamontowana jest zazwyczaj obok miski olejowej, a jej głównym zadaniem jest oczywiście obniżanie temperatury oleju. Z tego też powodu chłodnica oleju okazuje się bardzo istotna zwłaszcza w samochodach wyścigowych, rajdowych, gdzie silnik pracuje na wysokich obrotach a temperatura oleju jest wysoka. Chłodnica oleju zbudowana jest z cienkich, blaszanych rurek umiejscowionych pionowo lub poziomo, dokładnie tak jak jak chłodnica wody.
Częściami, które współpracują z chłodnicą oleju są wentylatory i pompy oleju, z tego też powodu dostępne są zarówno w zestawach, jak i oddzielnie. Najczęstszym materiałem, z jakiego zbudowane są chłodnice oleju, jest aluminium.