Żeby omówić tematykę chłodnic wody należy najpierw opisać jak działa układ chłodzenia w autach. Otóż, w większości przypadków silnik samochodowy jest chłodzony przez wodę, napędzaną przez pompę i kierowaną w odpowiednie miejsce pod maską za pomocą termostatu. Podczas pracy jednostki napędowej woda nagrzewa się do temperatury roboczej, a często nadmiernie przekracza standardową wartość. Nadmierna temperatura wody jest odprowadzana dzięki kontaktowi wody z powietrzem spoza auta.
Czym jest zatem chłodnica wody? Najprościej nazwać ją można jako wymiennik ciepła. Chłodnica ma dosyć skomplikowaną budowę, w przeciwnym razie byłaby ona niezdolna do odprowadzania takich ilości ciepła. Zbudowana jest z dużej ilości cienkich rurek, które zawierają pozostającą w ciągłym ruchu wodę, a wspomniane rurki połączone są tysiącami pofałdowanych aluminiowych blaszek. Przez szczeliny pomiędzy blaszkami i rurkami przepływa powietrze. Zastosowanie takiej budowy umożliwiło na ogromną efektywność schładzania, zwłaszcza z racji na powierzchnię, na jakiej odbywa się wymiana cieplna. Zwykle wynosi ona ponad 20 m2 (średnia powierzchnia dla chłodnicy o wymiarach 40 na 60 cm)!
To, co może okazać się problematyczne w kontekście chłodnic wody, to materiał z którego są wykonane – aluminium. Aluminium ma bowiem znakomite właściwości odprowadzanie ciepła, z kolei gorzej radzi sobie z odpornością na korozję i uszkodzenia mechaniczne. Dlatego też warto zachować ostrożność przy transporcie chłodnic wody, bowiem nawet lekkie uderzenie może spowodować nieszczelność, czego następstwem może być „gubienie wody”, a w dalszej kolejności – przegrzanie i zatarcie silnika.
Omawiając temat budowy chłodnicy wody, nie sposób nie wspomnieć o kolejnym komponencie układu chłodzenia, a mianowicie o wentylatorze. Jego rola jest bardzo istotna. Dlaczego? Otóż, poprzez ogromną powierzchnię chłodnicy wymiana cieplna jest bardzo efektywna. By się tak jednak stało muszą zostać pewne warunki, m.in. w obrębie chłodnicy wody musi panować nieograniczony przepływ powietrza. Zdarza się jednak, że jest on ograniczany, np. przez takie czynniki jak stanie w korku itp. I tu potrzebny jest wentylator, który chłodzi wodę, której temperatura wzrasta podczas postoju samochodu.
Delikatna budowa chłodnicy wody, a także rola, jaką pełni w samochodzie, zmusza nas do tego, abyśmy regularnie poddawali kontroli jej stan. Warto również pamiętać, że jeśli nadejdzie moment, kiedy będziemy zmuszeni wymienić chłodnicę w naszym aucie, unikajmy kupna używanej chłodnicy. Jest to szczególna część, narażona na korozję i zniszczenia, a kupno używanej chłodnicy najczęściej będzie oznaczało następne wydatki w krótkim odstępie czasu.
Obecnie wielu producentów na rynku aftermarket oferuje produkty dorównujące jakością oryginalnym, często w bardzo atrakcyjnych cenach. Możemy do nich zaliczyć marki takie jak Nissens, Hella, NRF, Van Wezel, Magnetti Marelli, Valeo, Kager czy Klokkerholm.