Piszczące klocki hamulcowe to rzecz, która prędzej czy później dotyka większość kierowców. Czasem jest to oznaka usterki, czasem zużycia, a w niektórych przypadkach jest to uwarunkowane kompletnie czymś innym. Klocki hamulcowe to jedna z popularniejszych części eksploatacyjnych, warto więc odpowiedzieć sobie na pytanie – dlaczego klocki hamulcowe piszczą?
Pisk jest wynikiem tarcia pomiędzy klockami a tarczą hamulcową i powstającymi wibracjami. Intensywność pisku zależy w dużej mierze od materiału ciernego, z którego wykonany jest klocek. Zależność jest bowiem następująca – im więcej energii przekazuje klocek tarczy, tym pisk jest głośniejszy. Wpływają na to także inne czynniki zewnętrzne, takie jak np. woda. Nie bez znaczenia jest też stan pozostałych elementów układu zawieszenia i hamulcowego – luzy na łożyskach czy tarcze hamulcowe o nierównomiernej grubości mogą stać się przyczyną pisku.
Pamiętajmy, że niektóre typy klocków hamulcowych tuż przed zakończeniem użytkowania dają ostrzegawczy dźwięk podobny do gwizdu i w tym momencie trzeba je wymienić.
Jeszcze innym powodem, nasilającym taki efekt jest brud zgromadzony w okolicach zacisku, który podczas pracy hamulca ociera się o tarcze głośno piszcząc. Defekt ten można łatwo usunąć przez oczyszczenie układu lub wymianę klocków.
Bardzo ważne w opisywanym aspekcie jest także styl prowadzenia pojazdu. Piszczenie wzmaga częsta jazda w korkach, która wiąże się z notorycznym używaniem hamulca, a także jazda górzystym terenem i długie parkowanie, co prowadzi do utleniania się tarcz hamulcowych i absorbowania wilgoci przez klocki.
Warto pamiętać przy wymianie klocków hamulcowych, że najbardziej opłacalne jest kupno wysokiej jakości produktów renomowanych producentów. Mimo że ich cena może być wyższa niż produktów niewiadomego pochodzenia, to w ogólnym rozrachunku ich kupno opłaca się. Firmy takie jak ATE, TRW czy Textar są światowymi liderami w produkcji komponentów układu hamulcowego i można być pewnym ich jakości.
Co zrobic z nowymi, piszczącymi klockami w aucie całkowicie sprawnym? Stare klocki jeszcze nie piszczały i zostały wymienione przy grubości ok. 3 mm. Nowe marki beck and arnley kwiczą jak zarzynane prosie…
też kupiłem markowe NOWE klocki i tarcze firmy TRW tak piszczały ,że wymieniłem na drugi nowy komplet firmy BREMBO też lipa piszczą wszystko wyczyszczone tj. prowadnice i cała reszta ,przesmarowane i dalej lipa ,nawet tarcze zamieniałem stronami w desperacji i guzik taką lipę serwują nam producenci ,zastanawiam nad kupnem tanich kloców niech pylą ale przynajmniej bez pisków jak POCIĄG ,gdyby ktoś miał jakieś sprawdzone myki to proszę o podpowiedź , delta11@onet.eu
kupilem tarcze zimerann sport i kolcki ata niepylace piszcza tak ze odzie do glowy dostac;/
Klocki wymieniam zawsze jak czuję, że już się wyrabiają, bo to czuć na drodze. Teraz wymieniałem w aso forda to płaciłem 268 pln za komplet już razem z wymianą, atrakcyjna cena mi się trafiła.