Wszystkie ruchome i funkcjonalne części silnika są smarowane przez olej silnikowy. Wiele zanieczyszczeń powstałych w wyniku pracy silnika i spalania, dostaje się do oleju. Prowadzi to nieuchronnie do tego, że stopień lepkości i zanieczyszczenia oleju zwiększa się, co ma wpływ na spadek dystrybucji, a poza tym ochrony anty-korozyjnej. Aby zniwelować te negatywne skutki, korzystamy z filtrów oleju, które zatrzymują w sobie wszelkie toksyny i zanieczyszczenia.
Objawy zepsutego lub zużytego filtra oleju są łatwo zauważalne, ponieważ najczęściej jest to również spadek wydajności silnika (mocy) a także wzrost zużycia paliwa. Jak praktyka pokazuje, grozi to nawet zepsuciem jednostki napędowej!
W obecnych czasach silniki aut są stale udoskonalane przez producentów, w trosce o jak największą moc i niskie spalanie. Kultura silnika wymaga więc czystego oleju silnikowego, który zapewnia idealne warunki do stałej i wysokiej wydajności jednostki napędowej. Wysokiej jakości filtr destyluje olej ze wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, takich jak ścier metalowy, kurz, cząsteczki sadzy, osady węglowe itp.
Filtry oleju dzielą się na dwie grupy: przegrodowe i szczelinowe (kryterium podziału jest w tym przypadku budowa). Przegrodowy filtr oleju oczyszcza olej przy pomocy przegrody zrobionej z materiału porowatego, zdolnego do zatrzymywania zanieczyszczeń – olej przepływa przez tę przegrodę i w trakcie tego procesu ma miejsce jego filtracja.
Szczelinowy filtr oleju z kolei jest filtrem zgrubnym. Zbudowany jest on z bardzo dużej ilości cienkich blaszek filtrujących poprzegradzanych przekładkami. Blaszki filtrujące umieszczone są na trzpieniu i tworzą stos z wewnętrznymi kanałami, powstałymi ze złożenia wycięć w blaszkach. Wszelkie brudy zebrane przez filtr zbierają się na dnie obudowy, skąd są usuwane. Niska skuteczność i skomplikowana budowa, a także konieczność regularnego czyszczenia obudowy spowodowały stopniowe ograniczenie zastosowania tego filtra.
Podsumowując – filtr oleju powinniśmy wymieniać przy każdorazowej wymianie oleju silnikowego. Filtr oleju ma niezwykle istotne znaczenie dla silnika, ze względu na to, iż jakość oczyszczania wpływa na trwałość i długość jego eksploatacji. Poza tym, nawet w przypadku kiedy wkład filtrujący będzie zatkany, konstrukcja filtra pozwoli brudnemu olejowi na przedostanie się do silnika. Nie trzeba chyba wspominać, że wpłynie to bardzo negatywnie na łożyska silnika i przyczyni się do jego błyskawicznego zużycia.