Filtry paliwa to część, która odpowiada w aucie za czyszczenie zanieczyszczonego paliwa. Wśród filtrów paliwa rozróżniamy trzy główne typy: filtry przewodowe do silników gaźnikowych, filtry Jetronic do silników z wtryskiem benzyny oraz filtry paliwa do silników Diesla.
Na wstępie należy powiedzieć, dlaczego korzystamy z filtrów paliwa. Mianowicie, paliwa podczas procesu produkcji, transportu czy magazynowania często ulegają zanieczyszczeniu. Poza tym, cząstki i woda obecne w powietrzu mogą dostać się do paliwa, poprzez odpowietrznik zbiornika. Tutaj właśnie zaczyna się rola filtra paliwa – chroni on delikatne komponenty samochodowych układów zasilania przed zanieczyszczeniem.
Gdzie zlokalizowany jest filtr paliwa? Najczęściej jest on umieszczony w komorze silnika, albo przytwierdza się go do podwozia. Znajduje się wtedy w specjalnej obudowie, która chroni filtr przed dodatkowymi zanieczyszczeniami. Zdarza się też, że jest on umieszczany przez producentów samochodów w zbiorniku, bezpośrednio na pompie paliwowej.
Ile wynosi okres wymiany filtra paliwa? Nie można tutaj wymienić jednoznacznej wartości, ze względu na to, iż każdy przypadek rządzi się własnymi prawami. Zwykle mówi się o wymianie po osiągnięciu danego przebiegu, od 30 tys. do 100 tys. km. Inna sytuacja ma się z silnikiem diesla, bowiem eksperci zalecają wymianę filtra paliwa przed każdym sezonem zimowym.
Wbrew pozorom jest do dosyć ważna kwestia, albowiem olej napędowy miewa tendencje do mętnienia i zwiększania swojej lepkości im temperatura atmosferyczna jest niższa. Dodatkowo, poniżej pewnej temperatury wydziela się parafina. Z tego też powodu filtry do diesla są wyposażone w odstojnik, w którym zbierają się woda i zanieczyszczone fragmenty oleju napędowego. Przez to zaleca się je wymieniać częściej niż np. w przypadku zwykłych „benzyniaków”.
Wielu kierowców zadaje pytania czy wymiana filtra paliwa jest czynnością, którą możemy dokonać samodzielnie. Odpowiedź jest pozytywna, bowiem w większości przypadków jest to bardzo proste. Zwykle należy tylko odkręcić dwie opaski ściskające przewody, wyjąć stary filtr i założyć nowy. Musimy jednak być wyczuleni, bowiem czasem można natrafić na trudności, takie jak m.in. skorodowane połączenia bądź problemy z odkręceniem opasek. Ponadto należy pamiętać, że część silników wysokoprężnych wymaga odpowietrzania, i po wymianie filtra paliwa musimy ręczną pompką napompować paliwo.