Po polskich drogach jeździ coraz więcej aut, które zostały wyposażone w system instalacji gazowej. Pod tym względem nasz kraj jest na drugim miejscu w Europie, a Polaków wyprzedzają jedynie tureccy kierowcy. Dlaczego samochody na gaz są tak popularne? Czy Instalacja gazowa to słuszny wybór?
Z reguły, o montażu Instalacji LPG, decydują koszty. Auta na gaz zawsze były bardziej opłacalne, ale czy tak jest do dzisiaj? Kierowcy alarmują, że LPG na stacjach benzynowych jest coraz droższe. Ponadto, Instalacja gazowa ma nie tylko zalety, lecz także kilka istotnych wad. Niemniej jednak montowanie instalacji LPG nadal cieszy się dużą popularnością – zarówno wśród kierowców starszych, jak i nowszych pojazdów.
Odpowiedni wybór Instalacji
Zanim zdecydujemy się na montaż instalacji LPG w samochodzie powinniśmy rozważyć wszystkie za i przeciw. W tym celu warto odwiedzić mechanika, który doradzi, czy powinniśmy się decydować na taki krok. Dlaczego to takie istotne? Często instalacje gazowe są po prostu zbyteczne. Doskonale przyjmują się w europejskich markach, zatem zainstalowanie i użytkowanie auta na gaz w samochodach takich jak Opel, Volkswagen czy Skoda nie będzie problemem. Mechanicy alarmują jednak, że LPG nie sprawdza się w azjatyckich pojazdach, zatem jeżdżąc Mazdą, Kią czy Mitsubishi lepiej nie decydować się na użytkowanie gazu. Jednak jeżeli instalacja jest fachowo dobrana, prawidłowo zamontowana i regularnie przeglądana, nie powinna sprawiać kłopotu.
Instalacja gazowa – zalety
Jeżdżąc z zamontowaną instalacją LPG można sporo zaoszczędzić. Cena gazu stanowi około 50% ceny benzyny. Niewątpliwą zaletą LPG jest również lżejsza masa zbiorników, w porównaniu z benzyną. Głosy przeciwników, którzy twierdzą, że gaz może przyczynić się do awarii silnika można uznać za plotki, ponieważ jak dotąd nie ma żadnych naukowych doniesień o niekorzystnym wpływie LPG na silniki benzynowe. Dodatkowym plusem, przemawiającym za przewagą instalacji gazowej jest fakt, że silniki iskrowe, nawet te czterosuwowe, nie mają problemu z pracą na gazie.
Wady Instalacji LPG
Największa wada LPG to fakt, że silnik powinien uruchamiać się na benzynie, zwłaszcza zimą. Nie można zatem zupełnie zrezygnować z benzyny. Na szczęście osoby decydujące się na autogaz są tego świadome. Minusem jest także brak miejsca w bagażniku – butla z gazem zajmuje dosyć sporo miejsca. Niewłaściwe ilości benzyny w baku, spowodowane zamontowaniem instalacji mogą być przyczyną zepsucia wielu części w silniku np. pompy paliwowej. Ponadto podczas procesu spalania, generowane spaliny mogą powodować znaczącą korozję układu wydechowego.
Jestem studentem i jak to student patrzę głównie na to jak coś wpłynie na mój portfel. W swoim samochodzie oczywiście mam LPG, tylko starszą instalację, dlatego występuje lekki ubytek mocy. Jednak jak się ktoś przyzwyczai do SPOKOJNIEJSZEJ jazdy, jest świetnie. 😉 Szczególnie na stacji, jak się zerka na dystrybutor. LPG bym nie polecał tylko pod diesela (większy koszt montażu) i do silników z bezpośrednim wtryskiem (tak czy inaczej samochód systematycznie podbiera paliwo).