Jeszcze niedawno decydując się na zakup samochodu musieliśmy podjąć decyzję, czy zależy nam na dynamicznej jeździe i sportowych wrażeniach z prowadzenia, czy jednak kluczowy jest dla nas komfort podczas dalekich tras. Wybierając dany egzemplarz samochodu w określonej wersji wyposażenia sztywność naszego zawieszenia byliśmy skazani na tą samą charakterystykę pracy zawieszenia przez cały okres użytkowania pojazdu. Pojawiła się jednak alternatywa w postaci amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia. Są one częścią adaptacyjnych zawieszeń, które są coraz częściej spotykane w wielu modelach aut osobowych.
Wpływ amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia na prowadzenie samochodu
Amortyzatory tego typu wchodzą w skład całych systemów, które zwane są aktywnymi zawieszeniami. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca w każdej chwili jest w stanie zmienić charakterystykę pracy tego układu. W nowoczesnych samochodach wystarczy często jeden przycisk, by zwykły samochodów zamienić w komfortową limuzynę na długie trasy lub sportowych samochód, który swoim prowadzeniem będzie nas prowokować do dynamicznej jazdy.
Rozwiązanie to jest stosowane od pewnego czasu przez niemalże wszystkie koncerny produkujące samochody. Dzięki zmiennej charakterystyce jazdy jesteśmy w stanie lepiej spersonalizować swój pojazd i dopasować go do naszych aktualnych potrzeb oraz upodobania. Jest to ważne i przydatne rozwiązanie dla osób, które poruszają się swoimi samochodami po wymagających nawierzchniach oraz w trudnych warunkach drogowych.
Jak działają amortyzatory o zmiennej sile tłumienia
Na pierwszy rzut oka amortyzatory tego typu wyglądają identycznie jak zwykłe. Są to jednak pozory, a zmiany dotyczą głównie zasady ich działania. Obecnie najczęściej stosowany jest jeden rodzaj regulacji siły tłumienia w amortyzatorach. Polega on na oddziaływaniu pola magnetycznego na opiłki, które zatopione są w oleju znajdującym się w samym amortyzatorze.
Mówiąc bardziej szczegółowo – w amortyzatorach znajduje się olej węglowodorowy (ciecz magnetoreologiczna), czyli taki, który zawiera opiłki metalu (drobne cząstki ferromagnetyczne). Rozmiar tych opiłków jest bardzo niewielki, rzędu kilku tysięcznych milimetra. Struktura płynu zmienia się za sprawą pola magnetycznego, którym steruje cewka. Zmiana natężenia prądu przepływającego przez cewkę reguluję gęstość płynu, który przepływa przez kanały tłoka. Im większe pole magnetyczne, tym mocniejsza reakcja opiłków i tym sztywniejsze zawieszenie.
Jak widać zasada działania takiego amortyzatora jest prosta, jednak stopień zaawansowania tej technologii stawia duże wymagania przed jego producentami. Przez to musimy się liczyć ze znacznie wyższą ceną zakupu niż w wypadku zwykłego amortyzatora.
Informujemy, że te i inne amortyzatory znajdziecie Państwo na tej stronie https://amortyzatory24.com/