Sprzęgło to podzespół, o który warto dobrze się zatroszczyć. Trzeba pamiętać, że sprzęgło jest niezbędne, aby móc zmieniać biegi, tak więc jeśli nie funkcjonuje w stu procentach poprawnie, daleko nie zajedziemy. Wymiana tego elementu jest natomiast kosztowna. Podpowiadamy, jak dbać o sprzęgło, aby służyło nam dobrze długimi latami.
Wydłużenie żywotności sprzęgła
Wielu kierowców zupełnie nie przywiązuje wagi do sposobu, w jaki korzysta ze sprzęgła. Użytkownicy naciskają pedał sprzęgła zawsze wtedy, gdy jest to dla nich wygodne, czasami robiąc to połowicznie, a innym razem zbyt mocno. Regularne powtarzanie tego typu praktyk prowadzi do szybkiego zużycia sprzęgła. Najczęstszym problemem jest ścieranie tarczy sprzęgła lub innej części konstrukcyjnej tego podzespołu. Natomiast najpopularniejszy objaw niesprawności sprzęgła to jego ślizganie. Popełniając błędy podczas użytkowania sprzęgła, możemy je zużyć nawet po przejechaniu niespełna 100 tys. kilometrów. Wystarczy natomiast odrobina ostrożności i wyrobienie sobie odpowiednich nawyków, aby wydłużyć żywotność podzespołu nawet do 300 tys. kilometrów.
Błędne praktyki
Sporadyczne użytkowanie sprzęgła niezgodnie z zaleceniami nie doprowadzi do uszkodzenia tego podzespołu. Jednak powtarzanie niepolecanych praktyk zwiększa ryzyko wystąpienia problemów. Na czym polegają najczęściej popełniane przez kierowców błędy?
Specjaliści wskazują, iż do uszkodzenia sprzęgła często dochodzi wskutek jego zbyt gwałtownego wciskania i puszczania. Działania tego typu powodują szybsze ścieranie poszczególnych elementów podzespołu. Ponadto, przy bardzo mocnym wciśnięciu lub puszczeniu pedału sprzęgła może dojść nawet do wygięcia lub wyłamania którejś jego części, a to zwiastuje konieczność bardzo drogiej naprawy. Warto pamiętać, aby unikać ruszania z wyższych biegów. Rzecz w tym, iż aby ruszenie w ten sposób było możliwe, konieczne jest puszczenie sprzęgła dosyć gwałtownie. Poza tym, fachowcy zalecają, aby nie jeździć na tzw. półsprzęgle. Sprzęgło należy wciskać i puszczać do końca. Warto zauważyć, że wielu kierowców jeździ na półsprzęgle zupełnie nieświadomie – nie używając sprzęgła, trzymają nad nim stopę, co powoduje jego nieumyślne wciskanie.
Czy sprzęgło musi być drogie?
Z pewnością na zakupie sprzęgła nie warto oszczędzać. Kryterium wyboru zawsze powinna stanowić jakość tego podzespołu, aby nie zawiódł on w najgorszym momencie. Niemniej jednak nie oznacza to, że zawsze należy wybierać najdroższe sprzęgła na rynku. Sklep z tanimi sprzęgłami może posiadać w asortymencie doskonałe części. Zalecamy jednak, aby przed opłaceniem zakupu przyjrzeć się ocenom i opiniom zarówno danego produktu, jak i jego producenta oraz sklepu, w którym dokonuje się zakupu.
Bardzo ciekawy wpis. Moim zdaniem największym wrogiem sprzęgła jest spoczywająca nad nim stopa, gdy z niego nie korzystamy. Może się wydawać, że go nie dociskamy, ale nawet minimalny nacisk, powtarzany przez wiele godzin, doprowadzić może do jego uszkodzenia. Po zmianie biegu warto więc ściągnąć nogę znad sprzęgła i ułożyć ją obok. Jeśli interesują was ciekawostki ze świata motoryzacji, warto zajrzeć na stronę: https://mitsubishi-blog.pl/