To normalne, że kierowcy nie zawsze decydują się na zakup oryginalnych części do samochodów ze względów czysto ekonomicznych. Co więcej, wiele zamienników to tak naprawdę te same elementy, które są montowane jako pierwsze w pojeździe z tym, że nie posiadają logotypu producenta. Warto jednak wiedzieć, w jaki sposób kupować tanie zamienniki, aby ostatecznie nie narazić się na większe koszty w wyniku szybszego zużycia części.
W dobie internetu poszukiwanie części samochodowych stało się banalnie proste. Za przykład może posłużyć sklep internetowy iparts.pl oferujący zaawansowaną wyszukiwarkę, dzięki której możemy szybko znaleźć interesujące nas elementy. Wystarczy wybrać model samochodu lub wpisać numer VIN znajdujący się w dowodzie rejestracyjnym, a w błyskawicznym tempie znajdziemy części różnych producentów przeznaczone dokładnie dla naszego pojazdu.
Czym kierować się przy zakupie części samochodowych?
Najważniejszym kryterium przy wyborze podzespołów do Twojego samochodu powinna być po prostu renoma producenta. W zależności od wyznaczonego przez nas budżetu mamy wiele możliwości. Warto zwracać uwagę również na kategorię elementu, a mianowicie:
- OE – część oryginalna sygnowana logo producenta samochodu. Dostępna najczęściej wyłącznie w ASO.
- OEM – część oryginalna wykorzystywana na pierwszy montaż, jednak nie sygnowana logiem producenta samochodu
- OEQ – zamienniki porównywalnej jakości. Nie są częściami wykorzystywanymi na pierwszy montaż, jednak posiadają odpowiednie certyfikaty świadczące o jakości porównywalnej do elementów oryginalnych.
- AM – zamienniki, których jakość nie jest potwierdzona żadnymi certyfikatami ani testami.
Poszukując zatem np. części do citroena C5, powinniśmy raczej celować w trzy pierwsze grupy, jednak przy odpowiednim researchu wybór taniego zamiennika wcale nie musi być nietrafiony. Niektóre hurtownie decydują się bowiem na własną linię produkcyjną, a niska jakość tych elementów popsułaby ich renomę.
Poszukując zatem pasków rozrządu warto zastanowić się nad producentami: Contitech, Gates, Bosch, INA, SKF, Ruville. W przypadku zapłonów/elektroniki trafionym wyborem powinni być: Bosch, Beru, Valeo, Hitachi, NGK, Pierburg. Sprawdzeni producenci sprzęgieł to: Aisin, Exedy, LUK, Sachs, Valeo, Koyo, NTN, Ruville, SKF. Z kolei poszukując elementów zawieszenia warto postawić na: Febi-Billstein, Lemforder, Moog, Ruville, TRW. Klocki hamulcowe: ATE, Bosch, Girling, Jurid, Ferodo, Textar, TRW, Valeo, VDO. Z kolei w przypadku filtrów będą to: Filtron, Knecht, Hengst, Bilstein, KYB, Sachs, TRW.