Katalizator to element, o którym kierowcy raczej nie pamiętają. Praktyka jednak pokazuje, że jego niesprawne działanie może sprawić nam wiele kłopotów – warto więc dowiedzieć się paru ciekawych informacji o katalizatorach.
W obecnie produkowanych samochodach najbardziej rozpowszechnionym typem są katalizatory utleniająco-redukujące. Są one najbardziej uniwersalne – neutralizują tlenek węgla, węglowodory i tlenki azotu – najbardziej szkodliwe związki, zawarte w spalinach. Jeśli w naszym aucie katalizator jest sprawny, pochłania on nawet 90% tych substancji.
Katalizator jednak czasem potrafi się zepsuć i wymaga regularnej kontroli. Najczęściej, katalizator ulega uszkodzeniom mechanicznym, jest to bowiem dosyć delikatny element – zwłaszcza wkład ceramiczny. Kierowcy zmagają się więc chociażby z oberwaniem części wewnętrznych katalizator, co sygnalizuje charakterystyczny odgłos z okolic jednostki napędowej i przedniej części podwozia.
Do równie popularnych usterek należy stopienie rdzenia katalizatora. Tutaj z kolei zaobserwujemy spadek mocy silnika, a w skrajnych przypadkach – niemożność „odpalenia” samochodu.
Poza wyżej wymienionymi sytuacjami, katalizator może też po prostu ulec systematycznemu zużyciu. W takich wypadkach, kierowca najczęściej nie zauważy tego procesu, a o zużytym katalizatorze poinformują go mechanicy w trakcie okresowego przeglądu technicznego. Jeśli zmierzony poziom spalin będzie za wysoki, nie uzyskamy niezbędnej pieczęci na dowodzie rejestracyjnym i w świetle prawa poruszanie się takim autem będzie nielegalne.
Wybór marki katalizatora to w większości kwestia indywidualnych preferencji konsumenta, a przede wszystkim zasobności jego portfela. Nasza redakcja poleca jednak markowe zamienniki renomowanych producentów, których cena jest dużo niższa niż produktów dostępnych w ASO, a jakość jest praktycznie identyczna.