Koło pasowe to jedna z części przekładni pasowej, która służy do zakładania pasu napędowego. Ze względu na rodzaj współpracującego rozróżniamy koła pasowe gładkie, z rowkiem i z rowkami w poprzek obwodu.
Jeśli okaże się, ze koło pasowe w naszym samochodzie nadaje się do wymiany, pamiętajmy aby stosować wyłącznie takie, które były wyprodukowane przy wykorzystaniu takiej samej technologii co oryginał. Nie ma sensu oszczędzać na zakupie tańszych kół pasowych.
Zadaniem wewnętrznej części koła pasowego jest odpowiedni rozkład drgań silnika, dzięki temu ma szansę je wyrównać i zapobiec przenoszeniu wibracji na system napędu pasowego. Koło pasowe jest idealną i skuteczną opcją do osiągnięcia tego celu, ponieważ piasta oddzielona jest poprzez elastomer od pierścienia koła pasowego. Występują zwykle w silnikach diesla z tłumikami drgań i doskonale eliminują duże drgania obrotowe na wale korbowym, a także bardzo ułatwiają pracę paskowi napędowemu a także innymi częściom systemu od przedwczesnego zużycia.
W motoryzacji najbardziej rozpowszechnione są koła pasowe i koła pasowe dwumasowe z tłumikami drgań skrętnych. Konstruktorzy tworząc złożoną z wielu warstw budowę koła pasowego z tłumikiem drgań z dwoma warstwami elastomeru i użyciem łożyska ślizgowego mieli na uwadze przede wszystkim bezproblemową i niezawodną pracę układu napędowego.
Pamiętajmy, aby przy wyborze koła pasowego nie kierować się tylko i wyłącznie ceną. Rynek oferuje coraz to nowsze, metalowe produkty, których główną zaletą jest niska cena. O ile same w sobie są bardzo masywne i trwałe, niesie to szereg konsekwencji dla całej reszty części układu napędowego. W takim wypadku są one poddawane większym wibracjom i narażone na przedwczesne zużycie, czy nawet uszkodzenie.
Ceny kół pasowych zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych, a na rynku części zamiennych produkują je tacy producenci jak m.in. Meyle, Swag, DT, Febi Bilstein, Birth czy Topran.