Koło pasowe to jedna z części przekładni pasowej, która służy do zakładania pasu napędowego. Ze względu na rodzaj współpracującego rozróżniamy koła pasowe gładkie, z rowkiem i z rowkami w poprzek obwodu.
Zadaniem wewnętrznej części koła pasowego jest odpowiedni rozkład drgań silnika, dzięki temu ma szansę je wyrównać i zapobiec przenoszeniu wibracji na system napędu pasowego. Koło pasowe jest idealną i skuteczną opcją do osiągnięcia tego celu, ponieważ piasta oddzielona jest poprzez elastomer od pierścienia koła pasowego. Występują zwykle w silnikach diesla z tłumikami drgań i doskonale eliminują duże drgania obrotowe na wale korbowym, a także bardzo ułatwiają pracę paskowi napędowemu a także innymi częściom systemu od przedwczesnego zużycia.
W motoryzacji najbardziej rozpowszechnione są koła pasowe i koła pasowe dwumasowe z tłumikami drgań skrętnych. Konstruktorzy tworząc złożoną z wielu warstw budowę koła pasowego z tłumikiem drgań z dwoma warstwami elastomeru i użyciem łożyska ślizgowego mieli na uwadze przede wszystkim bezproblemową i niezawodną pracę układu napędowego.
Pamiętajmy, aby przy wyborze koła pasowego nie kierować się tylko i wyłącznie ceną. Rynek oferuje coraz to nowsze, metalowe produkty, których główną zaletą jest niska cena. O ile same w sobie są bardzo masywne i trwałe, niesie to szereg konsekwencji dla całej reszty części układu napędowego. W takim wypadku są one poddawane większym wibracjom i narażone na przedwczesne zużycie, czy nawet uszkodzenie.
Ceny kół pasowych zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych, a na rynku części zamiennych produkują je tacy producenci jak m.in. Meyle, Swag, DT, Febi Bilstein, Birth czy Topran.