Miska olejowa to specjalne naczynie na olej smarujący silnik, umieszczony poniżej wału korbowego. Co jest ciekawostką, do lat 70. XX wieku wykorbienia wału zanurzały się w oleju, dzięki czemu część smarowania odbywała się rozbryzgowo. Współcześnie nie stosuje się już tego rozwiązania. Olej z miski jest zasysany przez pompę olejową i pod ciśnieniem dostarczany do wszystkich wymagających tego elementów silnika.
W autach sportowych stosowana jest tzw. sucha miska olejowa. Takie rozwiązanie oznacza, że nie ma stricte miski olejowej, a olej przechowywany jest w oddzielnym od silnika zbiorniku, skąd zasysa go pompa i doprowadza pod ciśnieniem do miejsc smarowania. Głównymi atutami suchej miski jest dostępność oleju dla pompy zawsze, niezależnie od położenia auta i przeciążeń, które mogłyby spowodować wynurzenie się ssaka pompy z oleju. Poza tym, kolejną zaletą jest zmniejszenie wysokości silnika i obniżenie środka ciężkości.
Niedawno, bo dwa lata temu, jedna z firm opracowała nowy typ miski olejowej, która może być stosowana w silnikach zasilanych olejem napędowym i benzynowych w samochodach osobowych, dostawczych oraz ciężarowych.
Na czym polega to rozwiązanie? Otóż, miska olejowa, będąc najniżej położoną częścią silnika zbiera powracający olej, a następnie za pomocą pompy oleju, rozprowadza go do wszystkich punktów smarowania. W zależności od modelu, miski można podzielić na proste (służące wyłącznie jako pokrywy) i strukturalne (stanowiące element konstrukcyjny stabilizujący połączenie między blokiem silnika a skrzynią biegów).