Silnik

Pasek klinowy

2 minuty czytania

Chyba jedną z najpopularniejszych usterek, które zdarzają się w amerykańskich filmach, jest zerwanie się paska klinowego. Nic dziwnego – usterka ta oznacza niezdolność do dalszej jazdy, a sam pasek napędza tak ważne dla auta części, jak pompa wodna czy alternator. Sprawdźmy więc jak działa pasek klinowy i co ile należy go wymieniać.

W dzisiejszych czasach paski klinowe są w stanie wytrwać spore przebiegi, rzędu kilkadziesiąt tysięcy km. Bardzo często mechanicy proponują wymianę paska klinowego przy okazji wymiany rozrządu. Czasem jednak pasek klinowy kończy swój żywot wcześniej, już po kilkunastu tys. km.

Dlaczego w niektórych samochodach pasek klinowy zużywa się przedwcześnie? Zazwyczaj odpowiedzialny jest za to zły naciąg paska, zepsute koło pasowe lub nieprawidłowo dobrany pasek. Oczywiście, nie bez znaczenia jest także jakość produktu, zależna od rodzaju i marki paska klinowego.

Aby sprawdzić, w jakim stanie znajduje się pasek klinowy, należy go sprawdzić w połowie największej odległości pomiędzy kołami pasowymi. Należy to robić systematycznie, bowiem tylko w ten sposób możemy określić trwałość paska. Dobrze napięty pasek powinien dać się ugiąć od 5 do 15 mm.

Gdy w swoim samochodzie posiadamy automatyczny napinacz, problemu tego nie ma, bowiem wartość napięcia dobiera specjalna sprężyna. Kontrola napięcia dotyczy więc wyłącznie ręcznego napinacza.

Jeśli pasek jest za słabo napięty, objawi się to głośnym piskiem, zwłaszcza kilka chwil po uruchomieniu silnika, gdy jest on zimny po dłuższym postoju. Efektem luźnego paska jest także niedoładowanie akumulatora. Z drugiej strony, zbyt mocno napięty pasek będzie miał niską trwałość i skutkuje zużyciem łożysk kół pasowych – wszystko ze względu na to, że układ pracuje pod dużym obciążeniem.

We współczesnych samochodach producenci stosują dwa rozwiązanie – za napędzanie urządzeń odpowiada jeden, bardzo długi pasek klinowy, albo kilka różnych, odpowiedzialnych za napędzanie poszczególnych części pomocniczych.

Wymiana paska klinowego nie należy do najtrudniejszych czynności serwisowych, wielu kierowców więc podejmuje się samodzielnej wymiany. Czasem trudności może nastręczyć mała ilość miejsca w komorze silnikowej, natomiast w najgorszym wypadku co nieco wydłuży czas wymiany.

Powiązane artykuły
Silnik

Jak działa sonda lambda w samochodzie i jak rozpoznać jej awarię?

2 minuty czytania
Sonda lambda umieszczana w samochodach jest to czujnik, który mierzy zawartość tlenu w spalinach. Wysyła ona sygnał do sterownika silnika, który z…
Silnik

Pasek klinowy. Czynniki wpływające na jego żywotność i funkcjonowanie

2 minuty czytania
Choć budowa i zasada działania paska klinowego są niewiarygodnie proste, bez wątpienia należy on do najważniejszych części silnika samochodowego. Początkowo jego rola…
Silnik

Przepustnica powietrza - co to jest? Jakie są objawy awarii? Jak ją samodzielnie wymienić?

2 minuty czytania
Ile osób wsiadając do samochodu zastanawia się nad tym, jak dokładnie działa silnik oraz jakie procesy muszą nastąpić, aby wprawić w ruch…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *