Większość kierowców uzależnia niezawodność samochodowych hamulców hydraulicznych tylko i wyłącznie od stanu elementów ciernych, jednakże praktyka pokazuje, że niezwykle ważne są także aktualne właściwości płynu hamulcowego.
Do głównych zadań płynu roboczego w hydraulicznym układzie hamulcowym jest przenoszenie do elementów wykonawczych, czyli cylinderków lub zacisków hamulcowych, siły wywieranej przez kierowcę i systemy wspomagające na tłok centralnej pompy.
Jak mierzyć stan płynu? Można to zrobić specjalnym przyrządem, ale ponieważ płyn hamulcowy się nie miesza, pomiar daje informację o stanie tylko w zbiorniczku. Gorsza sytuacja może przedstawiać się przy kołach i w celu sprawdzenia faktycznego stanu płynu, tj. w miejscu, w którym zagrożenie korkami parowymi jest największe, należy ściągnąć koło i spuścić trochę płynu.
Fakt faktem, często nie ma sensu tracić czasu na tego typu pomiary, ponieważ w niewiele dłuższym czasie możemy wymienić płyn i będziemy pewni, że hamulce będą sprawne w nawet najbardziej wymagających warunkach.
Co do wymiany płynu hamulcowego, to jest ona stosunkowo mało skomplikowaną czynnością. Jedyne co będzie potrzebne to tylko zestaw podstawowych narzędzi i podstawki pod samochód, ponieważ trzeba będzie odkręcić wszystkie koła. Do tego procesu wymagane są dwie osoby. Wymiana płynu hamulcowego następuje bowiem w taki sposób, że jedna z osób siedzi w kabinie i naciska cyklicznie pedał hamulca, natomiast druga odkręca i zakręca odpowietrznik przy zacisku hamulcowym.
Pompowanie płynu przeprowadza się do chwili, kiedy będzie wypływał czysty płyn. Wskazówka: aby nie rozlewać płynu, warto założyć na odpowietrznik przezroczysty gumowy przewód. Operacja jest powtarzana za każdym razem, dla wszystkich kół. Oczywiście co pewien czas uzupełniamy płyn w zbiorniczku, aby nie zapowietrzyć układu. Nie ma potrzeby najpierw spuszczać całego płynu, a potem dopiero napełniać nowym i odpowietrzać układ.
Co jest warte zaznaczenia, przed kupnem i aplikacji płynu należy upewnić się jaki rodzaj znajduje się w naszym samochodzie, ponieważ nie powinno się mieszać różnych płynów (R3 z DOT-4). Wielu użytkowników może jednak ucieszyć fakt, że w zdecydowanej większości samochodów obowiązuje płyn DOT-4, tak więc możliwość pomyłki jest mocno ograniczona.