Znaczna większość samochodów dostępnych na rynku posiada napęd na przednią oś. Takie rozwiązanie wymaga wykorzystania półosi napędowej wyposażone w przeguby, dzięki którym możliwe jest skręcanie kół samochodu. Dzisiaj pokrótce opiszemy działanie i budowę przegubów napędowych.
Półoś posiada dwa przeguby napędowe. Zazwyczaj są to przeguby homokinetyczne, zwane także synchronicznymi lub też równobieżnymi. Są to elementy skomplikowane, które do prawidłowej pracy potrzebują niezwykle precyzyjnego wykonania.
Przeguby napędowe są odpowiedzialne za przenoszenie napędu i skręcanie koła. W praktyce, przeguby napędowe przenoszą moment obrotowy i regulują pracę systemu napędowego, pozwalając mu płynnie pracować, bez szarpnięć czy też przyspieszeń. Maksymalny kąt załamania przegubu napędowego wynosi 47 stopni.
Przeguby napędowe to jeden z tych elementów, których długość eksploatacji zależy w bardzo dużym stopniu od użytkownika. Jeśli będziemy go często obciążać, raczej nie spodziewajmy się ogromnych przebiegów, które na nim pokonamy. Co to znaczy obciążać? Przede wszystkim gwałtowne ruszanie, szczególnie na skręconych kołach (czyli np. wtedy, gdy szybko chcemy wykonać skręt).
Jakie są objawy zużytego przegubu napędowego? Przede wszystkim „efekty dźwiękowe”, a więc hałasy z okolicy łożyska koła. Drugim, charakterystycznym objawem są wibracje przy skręcaniu autem.
W dzisiejszych czasach przeguby napędowe są elementami bezobsługowymi, tj. po montażu nie musimy dokonywać żadnych dodatkowych czynności. Elementem współpracującym ściśle z przegubem napędowym są elastyczne osłony przegubów. Chronią one przeguby przez zanieczyszczeniami i utrzymują smar na przegubie.
Jeśli zobaczymy, że osłona przegubu w naszym samochodzie zaczyna pękać, rozwarstwiać się czy w jakikolwiek sposób psuć – powinniśmy jak najszybciej ją wymienić. Jeśli będziemy z tym zwlekać, może się okazać, że przeguby napędowe ulegną usterce i koszty wymiany będą znacznie większe.