Ile osób wsiadając do samochodu zastanawia się nad tym, jak dokładnie działa silnik oraz jakie procesy muszą nastąpić, aby wprawić w ruch całe auto? Z pewnością niezbyt wielu, jednak dla tych, którzy choć trochę interesują się mechaniką przygotowaliśmy skrócony poradnik na temat działania silnika samochodu.
Przepustnica powietrza – jeden z najistotniejszych elementów silnika
Przepustnica powietrza jest elementem silnika spalinowego, który został połączony z pedałem gazu za pomocą cięgła oraz linki gazu lub sterownika elektronicznego. Jej głównym zadaniem jest zwiększenie lub zmniejszenie ilości powietrza, jakie dostarczane jest do kolektora dolotowego. Za każdym razem kiedy kierowca dociska pedał gazu, wówczas klapki przepustnicy rozchylają się mocniej, dzięki czemu silnik może przyspieszyć i osiągnąć wyższe obroty.
Uszkodzona przepustnica – główne objawy
Jest kilka charakterystycznych objawów, po których możemy poznać uszkodzoną przepustnicę powietrza naszego samochodu. Jednym z nich jest zjawisko tzw. „falujących obrotów”, co oznacza nierówną pracę silnika na biegu jałowym. Innym objawem mogą być problemy z uruchomieniem silnika lub z kolei gaśnięcie silnika podczas hamowania – np. kiedy zbliżamy się do skrzyżowania ze światłami. Głównym zadaniem przepustnicy jest regulacja dopływu powietrza do układu dolotowego samochodu, a więc w przypadku, kiedy tego powietrza dopływa zbyt mało, silnik może gasnąć. Jeszcze innym objawem może być nadmiar powietrza w układzie dolotowym, co z kolei powoduje zbyt wysokie obroty silnika na biegu jałowym (zamiast zwyczajowych 800 obrotomierz może wskazywać nawet 2000). Tutaj z kolei powinniśmy spodziewać się uszkodzenia silniczka krokowego, który odpowiada za utrzymanie właściwego poziomu wolnych obrotów na biegu jałowym.
Jak należy zdemontować przepustnicę?
Przede wszystkim zacznijmy od odłączenia ujemnej klemy akumulatora. Przepustnica znajduje się pomiędzy kolektorem dolotowym, a filtrem powietrza. Należy zdemontować całą obudowę filtra oraz odłączyć rury doprowadzające powietrze. Przyjrzyjmy się również stanowi uszczelki na połączeniu z kolektorem – jeśli jest sparciała może powodować nieprawidłowe działanie silnika. Zanim wyciągniemy przepustnicę należy odłączyć przewód elektryczny prowadzący do silniczka krokowego, który jest elementem przepustnicy. Teraz możemy bez przeszkód zamontować nowy, nieuszkodzony element, by silnik samochodu działał bez zarzutów.
Przepustnica powietrza/ przepustnica wydechu to bardzo istotne elementy każdego benzynowego samochodu. Należy dbać o nie i regularnie robić przeglądy samochodu, by móc cieszyć się doskonałą, płynną jazdą i bezawaryjnością auta.
W MOJIM SUZUKI IGNIS 2 Z 2004R 1,3B 94 KM PRZEBIEK 178,000 KM OBJAWY BYLY TAKIE ZE PRZY ROZGRZANYM SILNIKO I 35/45/50 PREDKOSC WTEDY NASTEMPOWALO SZARPANIE USTEMPOWALO PO ODJENCIU GAZU I ZMNIESZENIU PREDKOSCI LUB ZMIANIE BIEGOW PO ZA TYM NA POSTOJU UTRZYMYWAL OBR PO WL SILNIKA 2,000 OBR NA MIN NIE ZAWSZE PRZEWAZNIE 1.000 OBR PO ZA TYM KONTROLKA SILNIKA CHEK ENGEY ZAWSZE TOWAZYSZYLA TYM OBJAWOM POZNIEJ USTERKA ZNIKALA I POJAWJALA SIE PONOWNIE TERAZ JUZ TAK CZSTO ZE MOSIALEM SIE UDAC DO MECHANIKA USTRKE ZNALEZIONO KPL PRZEPOSTNICA NOWA KOSZT W ASO 3,000ZL TRZEBA SZUKAC UZYWKI BRAK WYCIEKOW AUTO ZADBANE