Gorsze osiągi samochodu spowodowane spadkiem mocy jednostki napędowej mogą mieć multum przyczyn o których często nie mamy nawet pojęcia. O spadku efektywności silnika może świadczyć nawet drobna usterka, dlatego warto w takim przypadku sprawdzić podstawowe elementy pojazdu. Poniżej znajdziecie najczęstsze powody pogorszonych osiągów jednostki napędowej.
Najczęściej spadek mocy silnika jest spowodowany usterką jednego z elementów w układzie wtryskowym lub zapłonowym. Osiągi silnika uległy pogorszeniu – zobaczmy co może być przyczyną…
- Spadek mocy w jednostce napędowej bardzo często wiąże się z usterką pompy paliwa, która znajduje się w układzie zasilania i jest elementem układu wtryskowego. Gdy pompa jest nadmiernie wyeksploatowana następuje spadek ciśnienia podawanego przez nią paliwa.
- Za obniżenie mocy silnika może odpowiadać także niedrożny przewód paliwowy a także zatkany filtr paliwa. Gdy te elementy ulegną zapchaniu, mogą doprowadzić do powstawania zbyt ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej, a w konsekwencji do pogorszenia osiągów jednostki napędowej.
- Problemy może powodować także czujnik położenia przepustnicy. Jest on zamontowany w układzie dolotowym i odpowiada za prawidłowy dobór ilości paliwa wtryskiwanego do cylindrów. Usterki w obszarze tego podzespołu mogą spowodować szarpanie podczas przyspieszania i brak odpowiedniej mocy po dodaniu gazu.
- Podzespołem, który może powodować braki mocy jest również przepływomierz powietrza, którego zadaniem jest ciągły pomiar ciśnienia zasysanego powietrza. Usterki w obszarze tego elementu pojawiają się bardzo często w samochodach z instalacją gazową. Objawami uszkodzenia przepływomierza są m.in. nagła utrata mocy, zapalenie się kontrolki, wzrost zużycia paliwa oraz niewłaściwy skład spalin.
- Wadliwa praca czujnika temperatury także ma wpływ na spadek osiągów jednostki napędowej. Podzespół znajduje się na desce rozdzielczej i dostarcza użytkownikowi informacji odczytanych przez czujnik temperatury, który znajduje się w układzie chłodzenia.
- Za spadek mocy silnika odpowiadają także wtryskiwacze, których zadaniem jest podanie paliwa zapalającego się od powietrza sprężonego przez tłok. Bardzo częstą przyczyną awarii wtryskiwaczy jest niskiej jakości paliwa i brak regularnej wymiany filtrów, co prowadzi do ich zapychania się.
- Gorsze osiągi mogą być także spowodowane przez wadliwe działania urządzenia sterującego. Złe ustawienie tego podzespołu nie pozwala silnikowi rozwijać jego pełnej mocy.
W przypadku, gdy spadkowi mocy towarzyszy także znaczny wzrost temperatury jednostki napędowej, to bardzo prawdopodobne jest, że mamy do czynienia ze zjawiskiem przegrzewania się silnika. Taką sytuację należy potraktować z należytą troską i należy jak najszybciej ustalić przyczynę usterki oraz udać się do serwisu, gdyż dalsza eksploatacja może mieć bardzo groźne w skutkach konsekwencje.
Ostatnio mam z tym właśnie problem i nie wiem co może być przyczyną. Wprawdzie zauważyłem ostatnio, że czasami szarpie podczas przyspieszania, więc może to czujnik położenia przepustnicy? Sam nie wiem, chyba nie będę miał innego wyjścia jak udać się do mechanika…