Jedną z najważniejszych części układu napędowego, łączącego silnik ze skrzynią biegów jest sprzęgło. Zastosowanie sprzęgła jest niemalże identyczne w każdym samochodzie, a podzespół ten jest niezbędny, by móc poruszać się po ulicach. Co to dokładnie za część?
Sprzęgło samochodowe jest odpowiedzialne za połączenie i przekazanie momentu obrotowego silnika na skrzynię biegów, co w efekcie owocuje ruszeniem pojazdu z miejsca. Odłączenie tego podzespołu powoduje natomiast efekt odwrotny – odcięcie momentu obrotowego od skrzyni i uniemożliwienie napędzenia kół samochodu. Sprzęgło pełni także funkcję zabezpieczającą mechanizm układu napędowego przed ewentualnymi przeciążeniami.
Co to jest sprzęgło rozruchowe?
Układ napędowy pojazdu, który składa się z silnika spalinowego i maszyny roboczej posiada stałe sprzężenie wału maszyny roboczej z wałem silnika. Zastosowanie tego sprzężenia może powodować znaczne trudności z uruchomieniem silnika, gdyż przy niskich prędkościach obrotowych jego moment jest zdecydowanie mniejszy od momentu zapotrzebowanego przez maszynę roboczą.
Jak działa sprzęgło rozruchowe?
Zasada działania takiego sprzęgła polega na połączeniu się z silnikiem i nabraniu odpowiedniej prędkości, która pozwala mu na sprzęgnięcie elementów napędzanych razem z silnikiem. Dodatkowe zastosowanie tego podzespołu objawi się w momencie, gdy wystąpi dość długi czas rozruchu – tłumaczą specjaliści z centrumsprzegla.com. Mówiąc prościej sprzęgło to minimalizuje długotrwałe przeciążenia silnika spowodowane nadmiernym momentem rozruchowym oraz zapewnia ochronę przed wysokim rozgrzaniem izolacji i przeciążeniem sieci elektrycznej w pojeździe.
Do najczęściej używanych sprzęgieł rozruchowych można zaliczyć sprzęgła odśrodkowe, gdzie działają odpowiednie siły odśrodkowe dociskające szczęki lub klocki hamulcowe do jednego z członów sprzęgła, przenosząc tym samym za pomocą tarcia moment z członów czynnych do członów biernych. Sprzęgła rozruchowe mogą funkcjonować jednocześnie także jako sprzęgła bezpieczeństwa, które zabezpieczają przed nadmiernym wzrostem obciążenia układu momentem skręcającym, występującym po stronie jednostki napędowej oraz samochodu.