Tarcze hamulcowe, podobnie jak klocki, są produktami, które znajdują się pod pilnym okiem klientów. Większość właścicieli sklepów motoryzacyjnych potwierdzi, że naprawdę dużo klientów kupuje właśnie tarcze. Dlatego też ich jakość jest niezwykle istotna.
Użytkownicy, którzy po wymianie tarcz stwierdzają podczas hamowania wibracje zawieszenia samochodu, natychmiast wracają z reklamacją, nie myśląc specjalnie o przyczynach tego zjawiska. Nikogo więc nie dziwi, że zarówno mechanicy jak i sprzedawcy polegają wyłącznie na sprawdzonych i renomowanych producentach.
W ramach ciekawostki warto powiedzieć, że angielskie słowo „judder” to po prostu „warkot”. Badania wykazały, że jeśli tarcze hamulcowe pracują w uszkodzonym (np. zapieczonym) zacisku, to prowadzi to nieuchronnie do miejscowego przegrzewania. Wpływa to na punktową zmianę współczynnika tarcia tarczy, co z kolei ma wpływ na zmianę prędkości przesuwu klocka podczas hamowania. Właśnie dlatego też użytkownik odczuwa szarpanie podczas hamowania, natomiast podczas badania tarczy tzw. czujnikiem zegarowym nie można zaobserwować żadnych „odchyłek”.
Dlatego też radzimy zastosować się do następujących porad, w trosce o pełną wydajność hamulców przednich i maksymalne eksploatacji. Po pierwsze należy unikać długiego hamowania bez pomocy silnika, zwłaszcza w warunkach górskich. Po drugie, po intensywnej jeździe z częstym hamowaniem nie zatrzymuj od razu auta, tylko przejedź jeszcze kawałek, tak aby równomiernie ostudzić hamulce.
Przy wymianie tarcz hamulcowych warto natomiast pamiętać o kontroli jakości zacisku hamulcowego. Wszelkie niesprawności bowiem mogą stać się przyczyną uszkodzenia tarczy lub jej przyśpieszonego zużycia. Poza tym, do odtłuszczania nowej tarczy hamulcowej używaj specjalnych preparatów. Nie warto czekać na to, aż tłuszcz „wypali się” podczas jazdy. I co jest najważniejsze, nową tarczę zakładaj tylko na starannie oczyszczoną piastę, bowiem korozja, brud lub gruba warstwa smaru, może uniemożliwić prawidłowe przyleganie tarczy.