Wahacze są elementem zawieszenia samochodu łączącym piastę koła (zwrotnicę) z nadwoziem. Wahacz może być ustawiony poprzecznie, wzdłużnie lub ukośnie w zależności od sposobu jego zamocowania i prowadzenia koła. Jest to element zawieszenia najczęściej odizolowany silent-block’ami (tulejami metalowo-gumowymi) stosowany w celu wytłumienia drgań przenoszonych z nawierzchni po której pojazd się porusza.
W każdym samochodzie znajduje się kilka wahaczy, w tym wahacz dolny i górny, które mają kształt litery „A”. Wahacze są częścią układu zawieszenia, „przywiązują” elementy zawieszenia do podwozia i wpływają na ruch kół, dzięki czemu nadwozie, podwozie i zawieszenie płynnie współpracują.
Ważnym elementem przy omawianiu budowy wahaczy są tuleje. Odpowiadają one za amortyzację i sprawiają, że połączenie pomiędzy zawieszeniem a nadwoziem jest elastyczne i wytrzymałe.
W rezultacie, dzięki wahaczom można jechać samochodem bez uczucia mdłości i zawrotów głowy, ponieważ zapewniona jest kontrola i płynność w ruchu auta.
Podobnie jak pozostałe części nadwozia, wahacze powinny być smarowane przy okazji każdego przeglądu. Należy o tym pamiętać, ponieważ niesprawne wahacze mogą doprowadzić do tego, że samochód stanie się nieobliczalny i niekomfortowy.