Zawór EGR to integralna część systemu recyrkulacji spalin, tj. jednego z kilku stosowanych systemów zmniejszenia zanieczyszczeń w spalinach stosowany w samochodach z silnikami spalinowymi tłokowymi. Zasada działania układu EGR (od ang. Exhaust Gas Recirculation) polega na wprowadzaniu do układu zasilania silnika pewnej ilości spalin. Zastosowanie tego typu rozwiązania skutkuje przyspieszeniem odparowywania paliwa (poprzez jego podgrzanie), obniżeniem temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki paliwowo-powietrznej a także utlenieniem pozostałych w spalinach niespalonych węglowodorów (HC).
Jak działa system EGR? Otóż, przy kolektorach znajduje się zawór EGR, który łączy oba kolektory: ssący i wydechowy. Zawór EGR jest sterowany za pomocą doprowadzenia do niego podciśnienia. W chwili, kiedy doprowadzone jest do zaworu EGR podciśnienie, jest on otwarty a to oznacza, że droga z kolektora wydechowego do ssącego jest otwarta.
W jaki sposób jest doprowadzane to podciśnienie? Dzieje się tak, ponieważ istnieje jeszcze jeden zawór sterujący, który, mówiąc potocznie – zamyka i otwiera podciśnienie. Zawór sterujący jest kierowany elektrycznie, zamyka go i otwiera w odpowiednim momencie (przy dodawaniu gazu) komputer wtrysku za pomocą przekaźnika.
Takie rozwiązanie stosuje się w celu ograniczenia ilości tlenków azotu w spalinach. Dla kierowcy oznacza to głównie, że zamiast czystego powietrza do silnika dostarczane są również spaliny, co nie wpłynie korzystnie na jego osiągi. Gwoli ścisłości – zawór EGR nie jest otwarty przez cały czas. Gdyby tak było, oznaczałoby że jest on niesprawny, i objawiałoby się to tym, że spaliny cały czas dostawałyby się do kolektora ssącego. Co za tym idzie, silnik byłby „przymulony”, i dusiłby się przy przyspieszaniu.
W łatwy sposób można sprawdzić, czy zawór EGR w naszym samochodzie jest sprawny czy nie. Jeśli zawór EGR jest sprawny (tj. zamknięty w pozycji spoczynkowej) to można zdjąć z niego przewód podciśnienia. Natomiast w wypadku kiedy występują powyższe objawy to oznacza to właśnie niesprawny zawór EGR. W takim wypadku warto uruchomić zawór i odłączyć rurkę podciśnienia. Poprawi to dynamikę naszego auta, jednak niestety nic poza tym.